Eind vorig jaar (2018) besloot ik een besloten Facebookgroep op te richten voor onderneemsters in de sport, voeding en gezondheid. Nu zijn we 6 maanden verder en ik moet zeggen dat ik trots ben op datgene wat ik heb opgezet. Deze Facebookgroep helpt me enorm om in contact te komen met mijn doelgroep.

Facebook kan opgedeeld worden in 3 niveau’s. Je eigen privé pagina die je vooral voor je vrienden hebt. Voor je onderneming heb je een bedrijfspagina. Die pagina is open voor iedereen en iedereen kan de berichten die je plaatst lezen. Daarnaast kun je een Facebookgroep hebben. Dit is als ware een groep mensen met dezelfde interesses die zich ergens verzamelen om ergens over te praten, een club.

Ik vergelijk het wel eens met de rijvereniging waar ik lid van ben. Ik rij veel thuis maar 1x in de week ga ik naar les om van de instructrice nieuwe dingen te leren en om hulp te krijgen bij waar ik tegen aan loop.

Voor elke hobby, liefhebberij of vereniging bestaat wel een groep. En anders houdt niets je tegen om één aan te maken.

Voor een Facebookgroep zijn drie privacy-mogelijkheden:

  • Openbaar: Iedereen kan zich gelijk aansluiten bij de groep
  • Besloten: je lidmaatschap moet aangevraagd worden en goedgekeurd worden door de beheerder. Vergelijk het met een afgebakende ruimte waar jullie inzitten. Mensen voelen zich er veilig. Berichten zijn alleen te lezen voor de leden.
  • Geheim: alleen als je lid van de groep bent kun je deze vinden

De voordelen van een Facebookgroep

Ik ervaar nogal wat voordelen met de groep die ik heb:

  • Ik leer mijn doelgroep écht kennen omdat ik ze leer begrijpen. In de Facebookgroep maak je makkelijker connectie met elkaar dan bijvoorbeeld via de Facebookpagina. Deze is vrijblijvender terwijl een groep een verzameling is van gelijkgestemden. Over het algemeen is het aantal leden lager dan bij een pagina maar er is meer interactie. Door middel van polls of gesprekken kom ik veel over de leden te weten. Zo weet ik wat ze bezighoudt en kan ik dit weer gebruiken voor mijn programma’s.

 

  • Ik bouw aan authenticiteit en vertrouwen. Er hangt een soort clubsfeer in de groep, leden gaan me vertrouwen. Ik ben er voor hun. Wekelijks organiseer ik een live-sessie waarin ik een zichtbaarheidsthema behandel. Daarnaast stel ik vragen maar kunnen leden ook hun vragen stellen of successen delen. We bouwen aan een echte relatie.

 

  • Facebook heeft aangekondigd dat het zich steeds meer gaat bezighouden met groepen. Leden van groepen kennen elkaar en gaan écht met elkaar in gesprek. Het is socialer, men voelt zich met elkaar verbonden. Het algoritme van Facebook is de laatste jaren ook erg veranderd waardoor je op een post op je zakelijke Facebookpagina maar weinig likes of interactie meer krijgt. Natuurlijk kun je gaan adverteren om meer mensen te bereiken. En dit werkt zeker maar kost geld. Een Facebookgroep is gratis. Mensen worden er niet voor niets lid van. Ze zijn enthousiast over het onderwerp, delen graag hun kennis en praten er graag over

Hoe kun jij een Facebookgroep inzetten?

Ik zie zoveel kansen voor jou om een succesvolle groep op te zetten. We zijn steeds meer bezig met onze gezondheid. We willen gezonder leven, beter eten en willen ons beter voelen. Hoe gaaf zou het zijn als jij een groep opricht voor jouw doelgroep met burn-out klachten. Of een groep waar je mensen verzamelt die willen afvallen. Je kunt eigenlijk alles wel bedenken

Het aanmaken van een groep is niet zo moeilijk. Elke Facebookgebruiker heeft hier de mogelijkheid voor. Maar veel groepen bloeien na een tijdje dood. Met veel motivatie wordt er gestart maar de prioriteit verschuift snel weer. Het mooiste plaatje is dat leden op een gegeven moment zelf berichten gaan plaatsen. Bijvoorbeeld met vragen of om een succes te delen. En dat andere leden daar weer op reageren zodat jij weinig aanwezig hoeft te zijn.

De interactie op gang helpen

Maar voordat het zover is zul je er toch zelf tijd en energie in moeten steken. Veel Facebookgebruikers zijn wel lid van groepen maar zijn niet gewend om zelf berichten te plaatsen. Als jij je groep op de juiste manier inzet gaat dit na een tijd wel gebeuren. Zoek die interactie op, stel vragen en maak polls zodat leden gaan reageren. In het begin zal de reactie misschien wat tegenvallen maar als jij consequent blijft komen er echt leuke gesprekken op gang.

Bij mij heeft het ook even geduurd voordat leden een bericht plaatsten maar nu gebeurt het regelmatig. In het begin benadrukte ik in elke video dat het mogelijk was om zelf iets te plaatsen en dat we elkaar kunnen helpen naar meer succes. Stuurde een lid mij een mail of privé bericht met een vraag stelde ik voor om de vraag in de groep te stellen zodat we er met zijn allen over na kunnen denken. Zo ontstaat die mooie warme interactie.

De start van een Facebookgroep

  • Bepaald het doel van de groep en wat je er mee wilt bereiken
  • Kies een goede naam die mensen onthouden en waaraan ze het doel van de groep kunnen herleiden. Ze moeten zien wat ze er kunnen halen. Bij mij was de naam van de groep nogal een dingetje. Ik heb deze meerdere keren gewijzigd maar zoals het nu lijkt is de naam die ik nu heb precies datgene wat de groep te bieden heeft. Deze naam is ook tot stand gekomen door mijn doelgroep te vragen.
  • Koppel je Facebookgroep aan je Facebookpagina. Door deze koppeling is jouw groep op je pagina te vinden en kan je doelgroep via de pagina het lidmaatschap aanvragen
  • Voeg een omslagfoto toe die herkenbaar is voor datgene wat je uit wilt stralen. Hou het formaat 1920 x 1080 px aan voor een goede weergave.
  • Kies een groepstype waaraan mensen kunnen zien waarover de groep gaat. Je hebt keuze uit allerlei optie, bijvoorbeeld ‘ruilen en verkopen’, ‘social learning’ of ‘project’
  • Voeg een beschrijving toe waarin je mensen overtuigd om lid te worden. Deze beschrijving is ook voor niet-leden te zien. Mensen worden lid omdat het voor hun toegevoegde waarde heeft.
  • Bepaald wie de lidmaatschapsverzoeken mag goedkeuren. In veel groepen mag iedereen dat. Maar zo heb jij als eigenaar niet een goed overzicht van de leden meer. In de instellingen kun je aangeven dat alleen beheerders lidmaatschapsverzoeken mogen goedkeuren
  • Groepsregels maak je aan om te laten zien waar leden zich aan moeten houden. In mijn groep is het bijvoorbeeld niet toegestaan om reclame berichten te plaatsen. Dit heb ik in de regels vermeld. De groepsregels stel je in bij de instellingen
  • Vermeld je groep overal zodat je doelgroep het bestaan van de groep weet. Het liefst wil je zo snel mogelijk zo veel mogelijk leden. Maak een Facebookbericht aan op je privé en zakelijke pagina waarin je je groep tagt. Plaats je groep in je e-mailhandtekening, plaats hem in je nieuwsbrieven, blog en praat erover. Je doelgroep moet er niet meer omheen kunnen. Laat je doelgroep zelf de keuze maken om lid te worden. Als jij toegevoegde waarde biedt willen ze dit wel.

Zie ik je in mijn groep?

Ik ben benieuwd? Heb jij een Facebookgroep. Of wil je er één starten. Laat het me weten, ik help je er graag mee. En natuurlijk hoop ik dat je lid wordt van mijn Facebookgroep ‘meer succes door zichtbaarheid‘.

 

 

 

zichtbaarheidschecklist

Wil jij meer zichtbaarheid voor meer succes?

Download dan DE zichtbaarheidschecklist die jou gaat helpen naar meer resultaat.

Je leert onder andere:

* Waarom online zichtbaarheid zo belangrijk is
* Dat jouw verhaal goed waard is en hoe je deze ontdekt
* Hoe jij je angsten om zichtbaar te zijn onder ogen kunt komen
Welke concrete acties te kunt maken om zichtbaar te zijn

De aanvraag van de zichtbaarheidschecklist is gelukt!