Een tijdje terug kwam Karin bij me. Karin is pedicure en actief op Facebook en Instagram. Ze heeft het gevoel alleen maar aan het zenden te zijn en krijgt geen contact met haar doelgroep. Haar eerstw vraag aan mij is hoe ze in contact komt met haar doelgroep.

Ik vraag  wie haar doelgroep is: ‘mensen die graag een voetbehandeling willen hebben.’. Mijn volgende vraag: ‘En wat heb jij ze te bieden’. Een hele rij behandelingsmethodes wordt opgenoemd. En als ik doorvraag blijkt dat ze heel veel voldoening haalt uit een voetbehandeling bij een diabetespatiënt. Als ze eerlijk is vind ze deze doelgroep het leukst.

We besluiten dan ook om focus aan te brengen in haar communicatie. Vanaf nu richt ze zich volledig op personen met diabetes.

Zie je wat hier gebeurt? Een hele brede doelgroep wordt specifiek gemaakt. Er is focus waardoor een hele specifieke doelgroep zich aangesproken voelt. Karin kan nu zeggen dat ze de expert is in voetbehandeling voor diabetes patiënten.

Een kleine vis in het grote water

Laatst was mijn man de kolfspullen voor onze dochter aan het uitkoken. Een paar keer per week moet dat. Zo verdwijnen eventuele bacteriën. Een grote pan met water staat op het vuur waarin alle onderdelen van het kolfapparaat ligt. Met een sleef probeert hij de spullen eruit te vissen. Ik zie een vergelijking met focus en vraag aan hem om dat onderdeel met het gele klepje er als eerste uit te vissen. Het blijkt nog niet zo gemakkelijk te zijn, de pan is nogal groot en de andere onderdelen zitten in de weg.

Als de pan kleiner was geweest en er minder onderdelen waren was het makkelijker geweest om dat onderdeel er uit te halen. Het onderdeel met het gele klepje is jouw klant. Tijdens het drijven in deze te grote pan komt hij vele collega’s van je tegen (de andere onderdelen). De kans dat hij jou vindt is klein.

Door je te specialiseren en te kiezen wordt deze pan steeds kleiner en is het gemakkelijker om de juiste klant te vinden. De klant kan jou ook makkelijker vinden. Jij bent degene met de unieke oplossing,

Specialisatie

Ik merkte dat mijn dochter (7 maanden) niet goed in haar vel zat. Ze wilde niet slapen en huilde veel. Ik had al eens gelezen dat een bezoek aan de chiropractor in dit geval uitkomst kan bieden. Zo’n klein lijfje heeft natuurlijk vanaf de geboorte heel wat te verduren. Ik ging op zoek naar een chiropractor. Ik wilde de beste, iemand die zich specialiseerde in baby’s. Ik wil niet iemand die van alles wat doet, die kan niet overal een expert in zijn. Een babylichaam heeft namelijk een hele andere toenadering nodig dan een volwassen iemand.

Na een zoektocht vond ik één die zich echt alleen op de behandeling van baby’s richtte. Daar wilde ik heen omdat ik wist dat die mijn kleine meid kon helpen.

Droomklant

Terug naar jou. Heb jij je droomklant voor ogen? Heb jij je doelgroep helder? Bij een te brede doelgroep voelen weinig mensen zich echt aangesproken. Je bereikt veel mensen maar niet de persoon die je wilt hebben.

Jij wordt de specialist

Jij concentreert je op het probleem van die kleine doelgroep. Je hele communicatie richt je hierop. De doelgroep voelt zich aangesproken. Je weet waar zij naar verlangen en jij praat in hun taal. Ze voelen zich begrepen, gewaardeerd.

Nog even terugkomend op Karin. Nadat we haar focus hadden bepaald reageerde haar doelgroep op haar berichten op Facebook en Instagram. Ze voelden zich aangesproken. Karin wist precies waar zij mee te maken hadden.

Ik hoop dat het je duidelijk is hoe belangrijk focus is. Volgende week geef ik je tips die je kunt gebruiken om je doelgroep helder te krijgen.

Heb jij een focus aangebracht en hoe behoud je die? Of vind je het nog lastig? We kunnen er altijd samen naar kijken. Vraag een live-advies aan. .

Wil je er dagelijks over sparren? Word lid van mijn Facebookgroep waarin je gelijkgestemden treft. We helpen elkaar naar een betere business.