Steeds meer mensen gebruiken Instagram. Ook steeds meer ondernemers hebben hier hun pad gevonden en laten zich zien.

Insta stories

Instagram staat vooral bekend om zijn stories. Dit zijn beeldvullende foto’s of video’s die maximaal 15 seconde duren. Je kunt ze bewerken met tekst, muziek, stickers, tags en filters of polls.. Na 24 uur zijn  ze weer verdwenen. Om een goed verhaal te vertellen maak je vaak meerdere stories. Door de vele mogelijkheden die er zijn zijn ze erg interactief. Doordat ze beeldvullend zijn is er geen afleiding en maken ze indruk.

Facebook en/of Instagram

Of je naast Facebook ook Instagram gebruikt is aan jou. Waar zit je doelgroep en is jouw product hiervoor geschikt. Ik laat je de verschillen van beide kanalen zien.

  FacebookInstagram
HashtagsEen woord met een # ervoor. Het woord wordt aanklikbaar waarna alle berichten met deze hashtag worden getoond.Bestaan wel maar hebben niet zoveel zin. De meeste Facebook gebruikers hebben een afgeschermd profiel waardoor je weinig resultaten krijgt als je ze aanklikt.Ze bepalen je vindbaarheid op Instagram. Berichten, foto's of video's met hashtags krijgen vaak meer reacties en likes omdat ze door veel mensen worden gezien. Je zichtbaarheid vergroot en je kunt er nieuwe likes aan overhouden. Gebruik relevante hashtags. Per bericht kun je maximaal 25 hashtags gebruiken.
BereikbaarheidZowel op Facebook als op Instagram kun je je profiel afschermen.Bijna iedereen heeft een afgeschermd profiel.De meeste gebruikers hebben een openbaar profiel.
Het viraal gaan van berichtenJe hoopt natuurlijk dat je berichten een succes worden en worden opgepikt door anderen.Berichten kunnen gedeeld worden waardoor steeds meer mensen deze zien.Berichten kunnen niet gedeeld worden en dus ook niet viraal gaan.
VideoDe lengte van video's maakt niets uit, ze worden altijd bewaard.Een video kan maximaal 1 minuut duren, stories slechts 15 seconden. Deze video's worden na 24 uur weer verwijderd.
Beeld en tekstEen combinatie van beeld en tekst.Beeld gaat voor tekst. Maar onderschat de tekst onder het bericht niet.
GebruikersDe 35+ers zijn hier het meest aanwezig.Instagram wordt het meest gebruikt door millennials. Personen geboren tussen 1980 en 1995.
Mobiel of desktop Kun je op zowel je mobiel als desktop bekijken. Op de desktop vind je wel meer mogelijkheden.Gericht op de mobiel. Met een speciale truc kun je afbeeldingen via de desktop delen. Dit lukt niet met insta-stories.
Gesponsorde berichtenInstagram is in handen van de eigenaars van Facebook. Via het advertentiekanaal kan een gesponsord bericht geplaatst worden op Instagram.Adverteren op Facebook is een krachtig middel om de aandacht van je ideale klant te trekken.Nog niet veel ondernemers gebruiken deze mogelijkheid. Omdat het nieuw is hebben gebruikers niet altijd door dat het een gesponsord bericht is terwijl het er wel bij staat.
ContentBedenk bij elk bericht of het nut heeft voor je volgers en welk doel je ermee wilt behalen. Aan elk bericht kun je een link toevoegen.Ook deze berichten plaats je met een doel. Je kunt geen link in het bericht plaatsen. Hiervoor verwijs je naar je biografie.

Aparte content

Gebruik je beide kanalen voor je bedrijf? Maak dan voor elk kanaal andere content. Het kost veel tijd en soms is het bedenken van de content ook lastig maar elk kanaal heeft zijn eigen doelgroep.

Ik ben benieuwd: maak jij al gebruik van Instagram of houd je het liever bij Facebook? Zelf ben ik te vinden op beide kanalen. Volg je me al op Instagram en / of Facebook?

zichtbaarheidschecklist

Wil jij meer zichtbaarheid voor meer succes?

Download dan DE zichtbaarheidschecklist die jou gaat helpen naar meer resultaat.

Je leert onder andere:

* Waarom online zichtbaarheid zo belangrijk is
* Dat jouw verhaal goed waard is en hoe je deze ontdekt
* Hoe jij je angsten om zichtbaar te zijn onder ogen kunt komen
Welke concrete acties te kunt maken om zichtbaar te zijn

De aanvraag van de zichtbaarheidschecklist is gelukt!