Ik hoor regelmatig voedingscoaches, lifestylecoaches of zorgverleners zeggen dat Facebook adverteren niet werkt. Zij willen op een organische manier hun Facebookpagina laten groeien. Hartstikke leuk natuurlijk, maar nu het bereik van Facebookberichten steeds meer daalt is dat wel een hele uitdaging. Facebook adverteren werkt echt. Maar zorg wel dat je het op de juiste manier doet.

Eerder gaf ik je al eens 5 redenen om te gaan adverteren via Facebook. Nu geef ik je tips die je kunnen helpen om een succes te maken van je Facebook advertenties.

1. Adverteer via de BUSINESS MANAGER

Heb je wel eens berichten gepromoot via de blauw knop PROMOTEN die onder een bericht staat? Niet meer doen! En wel om het volgende:

  • Je kunt niet kiezen WAAR de advertentie getoond moet worden. Dit bepaalt Facebook voor je.
  • Je kunt niet het doel van je advertentie aangeven. Wil je bijvoorbeeld meer likes, meer kliks naar je website of je conversie verhogen?
  • Je kunt niet aangeven aan welke specifieke doelgroep je de advertentie wilt laten zien.
  • Je kunt niet aangeven welke interesses je doelgroep heeft

Ik raad je aan om de advertentie te maken via de business manager van Facebook. Je hebt zoveel mogelijkheden zodat jouw advertentie echt alleen wordt getoond aan jouw ideale klant. Want hoe specifieker jij dit hebt ingevuld, hoe meer er met jouw advertentie wordt gedaan waardoor de kosten laag blijven.

2. Plaats de Facebook PIXEL op je website

Door een stukje code op je website te plaatsen weet Facebook precies wat er op je website gebeurt. Je Facebookpagina staat in verbinding met je website. Deze resultaten gebruik jij weer bij het maken van de advertentie. Door de Facebook Pixel te gebruiken kun jij retargeting, aangepaste doelgroepen en conversies meten voor nog meer bereik. De pixel op je website zetten kan een dingetje zetten maar als je een WordPress website hebt verwijs ik je naar een eerder artikel waarin ik je uitleg hoe je deze code installeert.

3. Ken je doelgroep door en door

Het mooie van Facebook adverteren is dat je deze aan een zo specifiek mogelijke doelgroep kunt laten zien. En hoe beter jij deze doelgroep in kaart hebt, hoe meer zij zich aangetrokken voelen door je advertentie en actie onderneemt. Schrijf dus ALLE kenmerken op van jouw ideale klant. Deze leg je naast de targeting mogelijkheden van Facebook zodat je optimaal resultaat hebt.

In het advertentiebeheer kun je dingen aangeven zoals

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Talen
  • Demografische gegevens
  • Interesses
  • Gedrag
  • Connectie met jou

De doelgroep kun je opslaan zodat je de volgende keer deze doelgroep niet opnieuw hoeft vast te stellen. Scheelt je weer werk.

Test je advertentie met verschillende doelgroepen. Voorkom die blinde vlek dat je je gaat starten op die ene doelgroep.

4. Zorg voor een SPETTERENDE afbeelding

Je advertentie moet de aandacht krijgen. Mensen moeten stoppen met scrollen om jouw gewenste actie uit te voeren.

  • In de afbeelding zet je max 20% tekst in een contrast kleur zodat deze opvalt. Het liefst zet je hier de Call To Action neer.
  • De tekst moet leesbaar zijn met maximaal één a twee lettertypes
  • Een afbeelding met personen en/of dieren doen het beter dan statische afbeeldingen. Ze maken het persoonlijker.
  • Zorg voor onderscheidende afbeeldingen. Gebruik geen stockfoto’s, deze gebruikt iedereen al.

Een afbeelding kan je advertentie maken of breken. Test dus met verschillende afbeeldingen zodat jij kunt zien welke het beste werkt.

Facebook heeft wel regels voor het gebruik van afbeeldingen. Hier vertel ik je welke afbeeldingen ervoor zorgen dat je advertentie wordt afgekeurd.

5. Denk niet te makkelijk over de advertentiekist

Teksten moeten triggeren. Ze moeten van het scherm spatten waardoor mensen enthousiast raken en verder klikken.

Eerder schreef ik al hoe belangrijk het is om je ideale klant helder te hebben. Ook nu is dit weer van onschatbare waarde. Schrijf een tekst die je tegen je ideale klant zou zeggen. Je ideale klant voelt zich aangesproken omdat jij hem of haar begrijpt. Vind je het schrijven van een tekst lastig, maak dan eerst een opname zodat je dit over kunt nemen voor je tekst.

Je klant heeft een probleem die jij op lost. Benoem dit probleem en ga in op de emotie die dit probleem met zich mee brengt. En vertel de lezer ook precies wat hij of zij kan gaan verwachten wanneer ze klikken op de advertentie. Wat is het resultaat van het probleem wat jij gaat oplossen.

Maak de teksten niet te ingewikkeld, houd het simpel. Zet in de tekst een Call To Action zodat men weet welke actie uitgevoerd moet worden om het probleem op te lossen.

Referenties van klanten GOUD waard. Als je de mogelijkheid hebt zou ik aanbevelen om ze te gebruiken in de tekst. Mensen voelen zich aangetrokken omdat ze daar ook bij willen horen.

De tekst en afbeelding moeten bij elkaar passen zodat het één geheel is.

Enthousiast geraakt?

Spatten jouw advertenties van het scherm en behalen ze de resultaten die je ervan verwacht? Of zijn er toch nog wel wat dingen die aangescherpt kunnen worden? Want ik weet zeker dat wanneer je advertenties op de juiste manier maakt en inzet je bereik vergroot en je meer mensen bereikt. En dat is wat je wilt.

Word lid van de Facebook Community Powervrouwen in de Sport, Voeding of Gezondheid om met elkaar te sparren over jouw Facebook advertenties.

 

 

 

 

 

 

zichtbaarheidschecklist

Wil jij meer zichtbaarheid voor meer succes?

Download dan DE zichtbaarheidschecklist die jou gaat helpen naar meer resultaat.

Je leert onder andere:

* Waarom online zichtbaarheid zo belangrijk is
* Dat jouw verhaal goed waard is en hoe je deze ontdekt
* Hoe jij je angsten om zichtbaar te zijn onder ogen kunt komen
Welke concrete acties te kunt maken om zichtbaar te zijn

De aanvraag van de zichtbaarheidschecklist is gelukt!