Regelmatig kom ik nieuwe websites tegen. Vaak besluiten (startende) ondernemers om deze websites zelf te maken. Soms met hulp van derden, soms helemaal alleen. Zodra de website online gaat mag iedereen het weten en is dit het visitekaartje van hun bedrijf. Mijn nieuwsgierigheid wordt gewekt en  ik neem graag een kijkje. Want misschien leer ik er nog wat van.

Helaas kom ik (vaak dezelfde) onderdelen tegen die het succes van je website negatief kan beïnvloeden. Zo jammer dat dit telkens weer gebeurt. Daarom zet ik ze op een rijtje; 3 do’s en 3 dont’t voor het maken van je website.

Dit doe je vooral niet als je een website maakt:

  • Gebruik GEEN foto’s die op Google staan

Ben jij iemand die op Google op zoek gaat naar een geschikte afbeelding. Stop hiermee! Het kan je een claim kosten. Alle foto’s op Google hebben auteursrecht en mogen niet vrij gebruikt worden. Heb je geen eigen foto’s en wil je toch gebruik maken van stockfoto’s? Haal ze dan van de speciale websites die hiervoor zijn aangemaakt. Bedenk je wel dat stockfoto’s niet authentiek zijn en ook door anderen gebruikt worden.

  • Een website maken als je nog geen HUISSTIJL hebt

Je website is een onderdeel van al je communicatiemiddelen. Waarschijnlijk heb je visitekaartjes en misschien ook wel flyers, Facebook of zelfs een banner. Al deze middelen staan met elkaar in verbinding. Door overal hetzelfde logo en dezelfde kleuren te gebruiken straal je herkenning uit en associëren mensen bepaalde kleuren met je bedrijf. Ook je website wil je in deze kleuren. Zorg ervoor dat deze bekend zijn zodat ook de website deze uitstraling krijgt.

  • Gebruik geen SLIDESHOW

Het lijkt zo mooi, die bewegende foto’s op de website. Maar effectief zijn ze niet. Uit onderzoek is ook gebleken dat mensen meer klikken op stilstaande foto’s naast elkaar dan dezelfde foto’s die ronddraaien. Het is te onrustig en bezoekers weten niet waar ze wanneer moeten kijken.

En deze 3 do’s doe je juist wel:

  • Maak je website persoonlijk

Verstop jij je achter je logo? Doe dat niet. Mensen willen zaken doen met mensen, niet met een bedrijfsnaam. Laat jezelf zien. Ook als je een team om je heen hebt is het belangrijk om jezelf te presenteren op je website.

  • Maak eigen foto’s

Eerder heb ik al gezegd dat je geen foto’s van Google mag gebruiken. En het liefst ook geen stockfoto’s. Maak eigen foto’s of laat ze maken. Je weet dan zeker dat je foto’s gebruikt die niet op andere websites worden gebruikt.

  • Zorg voor een responsive website

Helaas kom ik regelmatig nog websites tegen die niet geschikt zijn voor weergave via de mobiel. En dat kan echt niet meer. We gaan steeds vaker via onze mobiele telefoon opzoek naar de informatie die we nodig hebben. Als we dan een website tegenkomen die niet leesbaar is gaan we snel verder. Een responsive website past zich aan aan het beeldscherm waarmee de bezoeker je website bekijkt. Er is slecht één website die zich telkens aanpast.

Websites die niet responsive zijn passen zich niet aan aan het beeldscherm en de tekst is onleesbaar. Bezoekers verlaten je website snel weer en gaan op zoek naar websites waarop de informatie wel leesbaar is. Heb je nog geen website die responsive is? Ga snel aan de slag of neem contact op met mij.

Conclusie:

Natuurlijk kan ik je nog meer onderdelen geven waar je op moet letten als je een website maakt. Maar voor nu laat ik het hierbij.

Regelmatig geef ik een workshop waarbij ik je leer hoe je een effectieve website maakt of wat je juist niet moet doen. Interesse? Kijk in mijn agenda voor de eerstvolgende workshop.

zichtbaarheidschecklist

Wil jij meer zichtbaarheid voor meer succes?

Download dan DE zichtbaarheidschecklist die jou gaat helpen naar meer resultaat.

Je leert onder andere:

* Waarom online zichtbaarheid zo belangrijk is
* Dat jouw verhaal goed waard is en hoe je deze ontdekt
* Hoe jij je angsten om zichtbaar te zijn onder ogen kunt komen
Welke concrete acties te kunt maken om zichtbaar te zijn

De aanvraag van de zichtbaarheidschecklist is gelukt!